1.jpg

Hieronder volgt een korte beschrijving van de verschillende volkeren in de setting van Expiatio. De informatie hieronder is `in spel` algemeen bekend. Op het moment dat jij besluit een personage uit een van deze volkeren te spel, heb je recht op meer informatie over dit volk. Als je een mailtje stuurt naar de spelleiding (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) zal je toegang krijgen tot een document waar meer verhalen en gebruiken uit het gebied waar jouw personage uitkomt, en zal je inzicht geven in de spelwereld.

 

 

De Vrije landen

De vrije landen liggen in het midden van de wereld en beslaan een relatief klein oppervlak van de kaart. In de vrije landen is geen heersende vorst of centrale structuur, het is een samenraapsel van vrijdenkers, einzelgängers en kleine lieden die niet gelieerd zijn aan grotere structuren in de wereld. Het gebied is klein, omdat het land schaars is en de staten gierig. De vrije landen willen vrij blijven en verzetten zich tegen autoritaire overheersing of culturele assimilatie. In hun diversiteit zijn ze rijk en in hun variatie vinden ze kracht. Een ongeorganiseerd samenraapsel voor de buitenstaander misschien, maar een levensmotto als je het beter bekijkt.

In de vrije landen ligt het dorp Yulak Dar, waar het spel van Expiatio zich afspeelt. In Yulak Dar staat een taverne en er is een rituele plek. Het dorp heeft een eigenaardige aantrekkingskracht op excentriekelingen; je vindt er alle rassen, beroepen, overtuigingen en karakters. Door haar unieke rijkdom aan culturen en personen is er altijd wat te beleven. In de Taverne staat altijd warme thee klaar, en als je geïnteresseerd bent in een avontuur is er altijd wel een missie te vinden.

Let op: Als je besluit om geen personage uit een van de hieronder beschreven volkeren te spelen, komt jouw personage per definitie uit de vrije landen. Je mag er zelf voor kiezen om een personage uit de Vrije landen te spelen, maar dit zal je geen extra informatie, of binnenspelse banden met de volken opleveren. We raden je sterk aan een volk te kiezen, omdat je dan meer mee kan spelen.

 

 

Haven   

Haven is een stadstaat gelegen in het noorden van Creatie. Het staat bekend als hét toevluchtsoord voor iedere vluchteling en gelukszoeker. Voor iedereen die bijvoorbeeld een ambacht beheerst, een gat in de markt gevonden heeft of vrienden in hoge kringen heeft, liggen er overal kansen. Een ieder die opnieuw wil beginnen, kan bij Haven terecht. Daar staat tegenover dat iedereen bij moet dragen op een manier die jij vindt die bij je past. Werken voor je bestaansrecht en geluk, en de welvaart van Haven. Dit heeft ervoor gezorgd dat de beste vaklui uit Haven komen, en ieder die een specialist wil worden in zijn of haar vakgebied, sluit zich aan bij een van de gerenommeerde Gildes. Zoals bijvoorbeeld het befaamde Chirurgijnsgilde, geleid door Lukas Doornenhof. Deze Gildes regeren de stad, en de beste vaklui regeren de Gildes. In het gemeentehuis wordt de stad bestuurd door deze gildeleiders met de burgemeester als hoogste leider. 

Helaas heeft Haven flink geleden onder de oorlog tegen de Vervloekten. Een groot deel van de stadsmuur ligt in puin en veel huizen dreigen te vervallen. De komende jaren zullen dan ook draaien om wederopbouw en herstel. Een nieuwe strijd voor vrijheid lijkt te herrijzen uit de rokende as van het verleden. Ook moet er in de nabije toekomst een nieuwe burgemeester komen.

De klederdracht van de Havelingen is een allegaartje van middeleeuwse tunieken, kaproenen, puntschoenen en franjes. De veelkleurigheid van hun volk komt terug in hun smaak voor kleur en stijl en invloeden van andere volkeren zijn vaak aanwezig. Een hoofddeksel, bijvoorbeeld een hoed of een kaproen buitendeurs dragen is een must.

 

Op dit Cultuurbord kun je visuele inspiratie opdoen voor een Havens personage: Haven (kopieer en plak de link)

 

 

De Yaga

De yaga zijn in de kern een volk waarin geen sociale mobiliteit bestaat. Een dubbeltje wordt nooit kwartje en je zult dus als horige nooit een edele worden. Je wordt geboren in de klasse waar je je hele leven in blijft, geen uitzonderingen.

Zowel de horigen als de adel vind dit een prima systeem. De adel is natuurlijk gelukkig omdat ze zwemmen in de voor hen zo belangrijke welvaart, de horigen weten niet beter en denken zodoende dat dit de enige manier van leven is.

Toch is er één uitzondering: er is een klein groepje yaga waar de adel de opstandelingen in plaatst. Deze klasse is wat je de middenklasse kunt noemen, maar er zijn maar heel weinig mensen. De mensen in deze klasse mogen het rijk verlaten, maar hebben geen bezit. We noemen ze de Bureaucraten. Ze werken vaak als diplomaten, kunstverzamelaars, handelaren, kapiteins of legerbazen. Het idee van de adel is dat door de opstandige horigen een positie van macht te geven, ze worden geankerd in het systeem en hierdoor zullen ze er niet tegen in opstand komen, aangezien ze er zelf ook van profiteren.

 

Op dit Cultuurbord kun je visuele inspiratie opdoen voor een Yaga personage: Yaga bord (kopieer en plak de link)

 

 

Elfar 

De Elfar zijn oude wezens, in tegenstelling tot mensen worden ze wel 100 jaar. Hun leven staat in het teken van het beschermen van de bomen van het Esgalwath, die zij heilig achten, en de Elfar zijn daarom huiverig met het toelaten van anderen in hun bos. Ze worden bestuurd door een groep van 12 elven, die stemmen over beslissingen. De Elfar bestaat uit 4 takken, de Wakers van het Woud, de vechters, de spirituelen en de diplomaten. De jonge Elfar worden de wereld in gestuurd om het bos te beschermen, en zij kunnen ook worden ingehuurd door andere volkeren. De oudsten zijn dan ook vaak degenen die zijn teruggekeerd uit de buitenwereld en een belangrijkere functie toebedeeld krijgen. De hiërarchie binnen de Elfar wordt dus bepaald door leeftijd; hoe ouder je bent, hoe wijzer je bent. De Elfar staan absoluut geen vuur toe in hun bos, dit geldt ook voor vuurmagiërs, zelfs als dit een Elfar is, want vuur is gevaarlijk voor de bomen. Daarom ontvangen ze graag voorwerpen en voedsel die vervaardigd worden met vuur als betaling voor hun diensten. 

 

Op dit Cultuurbord kun je visuele inspiratie opdoen voor een Elfar personage: Elfar (kopieer en plak de link)

 

 

 

Tahir

Tahir is een grote stadstaat ten Noordoosten van Yulak Dar, en had ooit een controle over enorm veel gebieden. Trots en krachtig, waren zij het rijkste en machtigste volk van Creatie. Ze stonden bekend om hun militaire expertise en het leger van Tahir was een van de best getrainde legers van het land. Binnen Tahir gold een strakke hiërarchie waar de militaire macht en adellijke families het bewind voerden, aangestuurd door de monarch, die gezeteld was op de prachtige Troon. Deze troon was een belangrijk artefact voor de Tahirianen. De drie grootste families, genaamd Luzac, Dubois en Vidal, vonden dat zij de enigen waren met recht op de Troon. Waar het gewone volk hard werkte voor hun geliefde stad, werden de kleinere adellijke families ingezet door de drie machthebbende families voor politieke doeleinden. Zo domineerde Tahir lang hun positie als machtig en rijk volk.

Maar Tahir is niet langer de grootmacht die het ooit was. In de Vervloekten oorlog zijn ze veel verloren. Tijdens de oorlog werd de troon gestolen en is de toenmalige koningin vermoord. Tahir heeft het ternauwernood overleefd omdat ze werden gered door de legers van de Yaga, maar de Tahirianen hebben een grote klap gehad, de stadstaat lag in puin en de economie stond op het punt om in te storten. Toen de Troon opdook in Yulak Dar, heeft Luna Vidal, van een van de drie machthebbende families, de troon naar de Yaga gestuurd. Luna Vidal is hierna de nieuwe koningin van Tahir geworden. Nu de troon van de Yaga is, is Tahir een vazalstaat van de Yaga. Ook is Tahir de macht over het Reliquiarium, het kenniscentrum van Creatie, verloren. Het Reliquiarium staat nu onder bewind van Muthalië, tot grote spijt van Tahir. Ondertussen probeert Luna Vidal samen met de andere families, Luzac en Dubois, Tahir weer op te bouwen.

Hoewel Tahir niet meer de grootmacht is die het ooit was, is het nog wel een gedisciplineerde militaire samenleving gebouwd op trots, eer en de hoop om ooit weer een supermacht te zijn. Het Tahiriaanse volk is nog altijd even trots en koppig, en Tahir staat nog steeds bekend als een belangrijke militaire en invloedrijke plek. De gewone Tahiriaanse burger houdt zich druk met zijn ambacht, zij het leerlooien, smeden of het trainen van jonge soldaten. Elke inwoner van de stad werkt hard om hun geliefde Tahir weer op te bouwen. Hoewel de Tahirianen veel liefde hebben voor hun stad, groeit er onrust over het bewind van de afgelopen jaren, en er klinkt geluid dat de drie machthebbende families hun beste tijd hebben gezien. De kleinere adellijke families zien een kans in deze crisis, en willen graag een vinger in de pap.  Langzaam beginnen de strenge hiërarchieën tussen de drie grote families en de kleinere adellijke families te vervagen en verliezen Vidal, Luzac en Dubois hun grip op de macht.

 

Op dit Cultuurbord kun je visuele inspiratie opdoen voor een Tahiriaans personage: Tahir (kopieer en plak de link) 

 

  

Muthalië 

Het gebied onder de Vrije Landen draagt sinds kort de naam Muthalië. Opgericht door een figuur die zichzelf de Bronzen Koning noemde, hoorde dit gebied, wat toentertijd bewoond werd door een ongeregelde bende bandieten en ander gespuis, oorspronkelijk bij de Vrije Landen. Toen de Bronzen Koning onder mysterieuze omstandigheden in een razend tempo aan de macht kwam, is Muthalië versneld uitgegroeid tot een heuse vrijstaat. Deze snelle groei is tijdelijk tot een halt gekomen toen de Bronzen Koning werd verslagen in Yulak Dar, en er intern conflict ontstond binnen Muthalië waar zelf uitgeroepen baronnen vochten om de controle. Maar tijdens de Vervloekten Oorlog hebben de baroniën flink weten te profiteren van het conflict. De vijf grootste Baronieën hebben zich weten te verenigen in een poging tot herkenning van de andere volkeren. Nadat Isabel Onkel, een Muthaliër, werd verkozen tot Rector Magnificus van het Reliquiarium, de grote en belangrijk universiteit van Creatie, viel deze Universiteit onder bewind van Muthalië, waardoor Muthalië de andere volkeren dwong om erkend te worden als onafhankelijke vrijstaat. 

De verenigde Baroniën van Muthalië dwingen tegenwoordig hun rechtvaardige plek op Creatie af door middel van een combinatie van rooftochten, tolheffing en afspraken met andere volkeren, en beschermen ze het Noorden en Haven van aanvallen van de Dahari, die ze in een hoekje drijven. Omdat hun gebied zich uitstrekt over de bossen aan de rand van de Areàd, de woestijn van de Sami, hebben ze gunstige handelspositie. Alle handel moet door hun bossen. Binnen Muthalië geldt het recht van de sterksten en wederzijds respect. Elke Baronie heeft een taak die ze vervullen en zijn niet bang om hun handen vuil te maken om de klus te klaren. De meeste Muthaliërs hebben een sterk nationalistisch gevoel en zijn trots op hun vrijgevochten status.

 

 

 

De Sami

In de droge woestenij van de Areàd, ten zuiden van Yulak Dar, huizen de Sami. Dit nomadische volk trekt door de woestijn in grote karavanen die vaak net zo hecht zijn als families. De drie grootste karavanen heten Albahhar, Sahl en Musafir, hoewel er ook een paar kleinere karavanen bestaan. Deze karavanen trekken door de woestijn van waterbron naar waterbron, en navigeren op basis van de sterren. Op hun tochten vergaren ze kennis, oogsten ze de rijkdommen van de woestijn en drijven ze handel.

Ze kennen geen grote steden, op een paar handelssteden aan de kusten in het oosten en zuiden na, maar wel een centrale plek in het midden van de Areàd genaamd de Parel. Dit is een uit marmer gehouwen plaats op een verhulde plek in het woestijnzand waardoor er veel schaduw is. De Parel is het handelscentrum en centrale ontmoetingspunt van de Sami, waar de karavanen geregeld heen gaan om te handelen, uit te rusten, of  andere karavanen te ontmoeten. Hoewel de karavanen onderling weinig samenwerken, is hun band een van wederzijds respect en gastvrijheid. Dit laatste is kenmerkend voor de Sami, en ze staan bij andere volkeren ook bekend om deze gastvrijheid.

De barre omstandigheden in de woestijn hebben ertoe geleid dat de Sami een verantwoordelijkheidsgevoel dragen naar ieder in de Woestijn, en hun cultuur in daardoor doordrenkt met eer en ridderlijkheid. Gasten worden vaak koninklijk behandeld, zolang zij zich maar behoorlijk gedragen. Eén van de grootste zonden bij de Sami is dan ook het schenden van het gastrecht, en wanneer één Sami zich misdraagt, valt er schaamte over diens gehele karavaan. Daarnaast spenderen de Sami graag tijd aan de schone kunsten zoals literatuur, muziek maar ook magie. Het beoefenen van deze kunsten wordt gezien als een vorm van intelligentie en discipline, waardoor er opvallend veel talentvolle kunstenaars en magiërs te vinden zijn bij de Sami.


Op dit Cultuurbord kun je visuele inspiratie opdoen voor een Sami personage:  Sami  (kopieer en plak de link)

 

 

Dahari (alleen te spelen in overleg met de spelleiding) 

De Dahari is een volk wat tot kort te vinden was in de noordelijke tundra van creatie: de Tanadura. Recentelijk is dit volk na een vergadering tussen de volken verplicht verhuisd naar een kleine uithoek van de Areàd. De Dahari is een nomadisch volk geleid door Baba’s. Elke Baba heeft een eigen stam, maar elke doorsnee Dahari zit niet gebonden aan een stam. Het is heel gewoon voor een Dahari om te wisselen van stam wanneer deze op een gegeven moment meer geïnspireerd wordt door een andere Baba. Dahari stammen reizen rond, zo ver dat mogelijk is, en jagen op alles van vlees en bloed: zowel dieren als reizigers vrezen het muzikale gemars van een Dahari stam. In gesprek met buitenstaanders, spreken Dahari in zeer simpele zinnen en gebruiken gebaren om hun punt te maken, Baba’s en shamaan zijn in staat om een complex gesprek te voeren. Binnen een stam communiceren Dahari voornamelijk doormiddel van muziek, dans en het maken van kunst.

 

Op dit Cultuurbord kun je visuele inspiratie opdoen voor een Dahariaans personage: Dahari (kopieer en plak de link)

 

  

 

Tarten

Wordt geüpdatet. Heb je vragen over de Tarten, stuur dan een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Op dit Cultuurbord kun je visuele inspiratie opdoen voor een Tarten personage: Tarten (kopieer en plak de link)

 

---

  

Er zijn binnen de setting van Expiatio nog andere volkeren te vinden. Welke? "Zoek dat IC maar uit".